Jak aplikować o pracę przez internet?

Data dodania: 14.07.2016


W XXI wieku nikogo nie dziwi to, że kolejne dziedziny życia przenoszą się do strefy wirtualnej. Dzisiaj za pośrednictwem internetu można swobodnie robić zakupy, pozostawać w kontakcie ze znajomymi, planować wakacje, ale również starać się o pracę. Nie ma wątpliwości, że internetowe rekrutacje należą obecnie do najbardziej popularnych dróg pozyskiwania pracowników, mimo tego wiele osób ma problemy, aby szybko i skutecznie znaleźć w ten sposób zatrudnienie. O czym pamiętać szukając pracy przez internet i co zrobić, żeby ją dostać?

Odpowiednia oferta

Początkiem drogi do znalezienia zatrudnienia jest wyszukanie odpowiedniej oferty pracy. Na pewno jest w czym wybierać, zarówno jeśli chodzi o portale z ogłoszeniami o pracy, jak i same oferty. Jeśli dość długo pozostajemy bez zatrudnienia łatwo popaść we frustrację, co często przekłada się na prawdziwe bombardowanie firm swoją kandydaturą, niezależnie od tego czy w ogóle spełniamy kryteria na dane stanowisko. Lepiej postawić na jakość niż ilość i zgłaszać się do rekrutacji, w której mamy realne szanse zatrudnienia niż, mówiąc delikatnie, strzelać na oślep. Zwróćmy też uwagę na to gdzie szukać ogłoszeń o pracy – warto wybrać nowoczesny portal, który jest także dostosowany do obsługi na urządzeniach mobilnych i pozwala na szybkie zarządzanie swoimi aplikacjami, tak jak Szukampracy.pl.

Kontakt z rekruterem

Pierwszy kontakt kandydata z rekruterem to na przykład wysłana wiadomość mailowa czy rozmowa telefoniczna, o czym osoby poszukujące pracy wydają się nieraz zapominać, skupiając się na tym jak zrobić dobre wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak żeby otrzymać taką szansę najpierw trzeba przebrnąć przez etap wirtualnej rekrutacji – między innymi przez wymianę korespondencji mailowej. O czym pamiętać kontaktując się z rekruterem lub potencjalnym pracodawcą? Jeśli za pośrednictwem wiadomości mailowej zgłaszamy chęć uczestnictwa w rekrutacji nie wysyłajmy pustego maila, jedynie z załączonym plikiem CV – to tak jakby wejść do firmy na spotkanie nie mówiąc nawet „dzień dobry”. Wystarczy kilka kurtuazyjnych zdań, w których powiemy, że interesuje nas konkretna działalność i zależy nam na zaproszeniu na rozmowę – krótkie, łatwe, a robi ogromną różnicę.

Jeśli wysyłamy gdzieś swoją aplikację – pamiętajmy o tym, żeby uniknąć sytuacji, w której rekruter kontaktuje się z nami telefonicznie a kandydat autentycznie nie kojarzy nawet, że interesowała go praca w danej firmie.

Warto też stosować podstawowe zasady dobrego wychowania, związane na przykład z przełożeniem spotkania kwalifikacyjnego. Jeśli wskutek zdarzeń losowych wiemy, że spóźnimy się na spotkanie – uprzedźmy o tym. Podobnie wygląda sytuacja, w której w międzyczasie przyjęliśmy inną ofertę pracy – wypada poinformować rekrutera, że wycofujemy się z dalszej rekrutacji.

Załączając plik CV, oczywiście wcześniej doskonale przygotowany na poziomie poprawności, aktualności i dostosowania treści do konkretnego ogłoszenia o pracy zwróćmy uwagę na jego nazwę. CV1, Życiorys, Nowe CV nie tylko mogą zirytować rekrutera, ale zwiększają prawdopodobieństwo zagubienia lub zignorowania takich dokumentów przez firmę. Prawidłowa nazwa powinna zawierać nasze imię i nazwisko, co ułatwi pracę rekrutera.

Przeglądając portal z ogłoszeniami o pracy, warto pamiętać o żelaznych zasadach, które mówią o tym jak znaleźć pracę przez internet – szukać w sprawdzonych źródłach, nie wysyłać pieniędzy na anonimowe konta tytułem rekrutacji i ostrożnie podchodzić do „zbyt pięknych” ofert.